zondag 30 juli 2017

Ginkgo Biloba



Hallo lieve lezers,

Het Ginkgo Biloba blad stond al een tijdje op mijn lijstje om te maken.
Een mooi blad qua vorm en textuur van de “Japanse notenboom”.

Tussen twee transparante latjes (1 mm) rol ik de klei uit.
Ik rol de klei zo economisch mogelijk uit in de vorm van het Ginkgo sjabloon.
Na het uitrollen leg ik het sjabloon op de klei en snij de vorm uit met de snijnaald.
Met een beetje water werk ik de randjes netjes af.
Met de snijnaald breng ik textuur aan op het blaadje.
Van de rest klei die ik over heb nadat ik de vorm heb uitgesneden rol ik een sliert waarmee ik een steeltje vorm.
Om een soort beweging in het sieraad te verwerken draai ik de sliert om een rietje.
Het uiteinde van het sliertje maak ik vast aan het steeltje van het uitgesneden blaadje.
Het blaadje stut ik met rietjes om er een golvende vorm in aan te brengen.
Als alles aan elkaar en in de goede positie ligt, laat ik het geheel drogen.


Na het drogen plaats ik aan de achterkant met een beetje spuitpasta een zelfgemaakte bailback.
Met een vijltje en shuurpad verwijder ik alle oneffenheden en werk alles glad af.

          gedroogd               met bailback              gebakken             geborsteld          gezwart & geschuurd

Ik bak het sieraad af op 800 graden.
Na het afbakken heb ik de hanger gepolijst met een polijstborstel en schuurpads en gezwart in een badje met zwavellever.
Met schuurpads heb ik het zwart zoveel weggehaald tot dat het alleen nog in de diepere delen van het reliëf zichtbaar is. Ik laat het sieraad mat.
Het sieraad maak ik af met een 3 mm rubberen collier.
  


Gebruikte materialen & gereedschappen
Art Clay Zilver klei 1 x 10 gram (ZA-0273)
Art Clay Spuitpasta 10 Gram 1 Spuitmondje (ZA-0280)
Art Clay Plastic Kleiroller (ZF-003)
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks (ZF-006)
Sjabloon Ginkgo Blad (ZF-0923)
Professionele Naaldpen (F-0004)
Art Clay Roestvrijstalen Polijstborstel Langharig (ZF-029)
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof (ZR-059)
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium (ZR-060)Art Clay Zwavellever 6 cc (ZF-038)






Follow Me on Pinterest

3 opmerkingen:

GerJanne zei

Als hier zo' n gezichtje met een open mond bij was ( even kijken) 😵 deze komt in de buurt....als jij hem kunt zien, tenminste, dan plaatste ik deze. Heb ik dus nu gedaan. Zo zat ik alles te bekijken dit bericht. Echt fantastisch mooi! We hebben zo'n boom in de voortuin gehad, tot hij ons te groot werd. Toen heeft een collega hem van me gekregen.
GerJanne

teadrip zei

Weer een prachtig resultaat Yusti! En mooi beschreven ����

Unknown zei

Super mooi weer Yusti. Zoals altijd. ��