woensdag 3 januari 2018

Tutorial Achtergrond Mixed Media

Follow Me on Pinterest


Benodigdheden:

dessinpapier, lijm en gesso
kwasten, bankpasje



Allereerst voor jullie, lieve lezeressen, de beste wensen en een heel gezond en creatief 2018 toegewenst.
Het nieuwe jaar wil ik inluiden met het maken van een mixed media achtergrond. De volgende keer maak ik het dan af en dan heb je een complete art-journal en de kennis om zelf te gaan mm'en/art-journalen.

Mixed Media, die term wil eigenlijk zeggen: gemengde technieken. In deze achtergrond zul je er verschillende tegenkomen. We werken nl. in lagen. Steeds weer een nieuwe laag erop en eigenlijk kun je daar heel lang mee doorgaan. Voor deze keer zal ik het wat beperken tot een laag of vijf, zes met een herhaling hier en daar.

Hier de stappen.

  • Collage: je lijmt allerlei soorten papier op je blad. (foto 2, 3, 4 en 5)
  • Doe er gesso op en smeer dat uit met een kwast of (oud bank)pasje. Het eerder opgelijmde papier zal wat gaan bobbelen maar dit trekt weer weg als het droog is. (6, 7, 8)


 
 
 
 


  • Gebruik ecoline brushmarkers en potjes ecoline om accenten aan te brengen. Ik heb gekozen voor blauw- en groentinten maar je gebruikt uiteraard de kleuren, die je zelf mooi vindt.
  • Verdun het met een 'kwast' water of spuit met je sprayflesje water erop. 
  • Hou je blad omhoog zodat de inkt afloopt. Je kunt het ook verschillende kanten op houden.
  • Laat het blad gewoon drogen of gebruik een heatgun.
  • Ga er nu met gesso overheen, zoals hierboven beschreven.
  • Laat drogen. (9 - 14)

 
 
 

In de zes foto's hieronder zie je dat ik wat donkerdere kleuren gebruik. Leng de ecoline aan met een kwast water of een sprayflesje. Als laatste stap, doe je er weer gesso overheen en laat het drogen. De gesso zorgt ervoor, dat de ecoline niet meer door zal lopen. Het is nu permanent.

 
 
 

Mijn kerststempel lag nog op tafel. In de foto's hieronder zie je dat ik die heb gebruikt in/op de achtergrond. Met wat blauwe, groene en paarse stempelinkt heb ik gedeeltes van de stempel gestempeld. Je ziet dus alleen de rondjes en niet de kerstboom.



Nu heb ik mijn sjabloon gepakt en met 'Izink pigment rose', verdund in een sprayflesje (gebruikt in 'Fly away', zie aldaar) op het sjabloon gespoten. Het roze is vrij licht maar staat goed bij de blauw/groene achtergrond (vind ik).


 
 

Als alles goed droog is, neem je acrylverf blauw en werk je de randen wat af. Doe een beetje op een plastic schoteltje of deksel en met de card kun je dit aanbrengen en uitvegen; zigzaggend; strepen zetten en uitvegen.
Tot slot heb ik nog een donkerdere laag aangebracht met de Artist Pitt pen langs de randen. Doe iedere keer kleine stukjes en veeg meteen uit. Als het eenmaal droog is, kan het niet meer want permanent!

 
 

Dit is het eerste gedeelte. Volgende keer ga ik hieraan verder en dan zie je hoe je je art-journal af kan maken. In de tussentijd kun je natuurlijk zelf aan de slag gaan met bovenstaande technieken en meerdere achtergronden maken.





5 opmerkingen:

Mariken zei

Leuke tutorial, en ik ben benieuwd naar het vervolg...

Anneke Wijers zei

Ik ook Mariken!

Ellen zei

Dat belooft wat, leuk!

Aartje zei

Leuk om je stappen te volgen. Mooi resultaat.
Groeten, Aartje

Anneke Wijers zei

Dank jullie wel, dames.