vrijdag 27 januari 2017

I Love Clay



Hallo lieve lezers,
Al tijden ben ik opzoek naar een methode om de Magicals van Lindy's Stamp Gang toe te passen op polymeerklei.
En nu heb ik iets leuks ontdekt! Mijn experimenten geven eindelijk het gewenste resultaat.
Het punt is dat je de Magicals met water moet mixen om de poeder te laten kleuren. Maar water hecht niet op polymeerklei.
Alcohol wel (alcohol inkt), maar dat mixed niet met de Magicals.
Ook puur in de Art Clay Acrylhars krijgen de Magicals niet het maximale kleureffect.
Nu heb ik de Magicals anders verwerkt. Daarover verderop meer in dit blog.


Ik heb een basis hanger gemaakt met een mix van Cernit Dek Wit en Cernit Graniet.
Met de pastamachine heb ik een plakje gemaakt op stand 0.
Met behulp van een hartjes sjabloon vorm ik een bol/hol hartje.
Het sjabloon leg ik op een tegel en snij het hartje uit.
Dit hartje bak ik eerst af, voor dat ik verder ga.
Het randje van het afgebakken hartje werk ik af met een strookje klei.
Met een ciseleer pen werk ik de overgang gladjes af.
Met het sjabloon met diverse vormen snijd ik een vorm uit waar ik een hanger-oog mee maak.
De hanger bak ik voor een tweede keer af.


De Magicals!!
Op een palet leg ik een klein beetje Magical.
Hier voeg ik een heeeeel klein drupje water aan toe.
Ik roer en laat het even rusten tot alle korreltjes zijn opgelost.

Wanneer je deze oplossing op de klei aanbrengt, spoel je het er met water zo weer af.
Maar door deze oplossing met Art Clay Acrylhars te mixen verkrijg je een soort glazuur.
In combinatie met een klei kleur die aan keramiek doet denken krijg je een heel gaaf geglazuurd keramiek effect.

De hars mix ik met een penseel door de opgeloste Magical.
En met dit zelfde penseeltje breng ik de hars aan op de hanger.
Twee keer een dun laagje. Anders vloeit de hars onder de lamp van je project af.
De binnenkant van de hanger voorzie ik ook van een hars & Magical mix, maar dan in een ander kleurtje.


Wanneer de hars uithardt onder de UV-lamp, maak ik een roosje met rode Cernit en een malletje.
Ik bak het roosje met mal en al af. Wanneer de mal is afgekoeld haal ik de roos uit de mal.


De hanger vul ik laagje voor laagje.
Eerst hars, uitsmeren met penseel en glitters strooien. 
Roos er in en onder de lamp.
Vervolgens weer een laagje hars en mini pareltjes. En weer onder de lamp.
Daarna weer een laagje hars en onder de lamp
Dit proces herhaal ik een stuk of vier keer tot dat de hanger gevuld is.
Tussendoor bij het aanbrengen van de hars, een beetje op de hanger tikken om bubbels in de hars te voorkomen.
Verwarmen met een aansteker kan ook, maar wees hier heel voorzichtig mee. Om verbranding van de hars of de klei te voorkomen.


Materialen & gereedschappen
Cernit Number One, 56gr - Dekwit 027 (CE0900056027)
Cernit Nature, 56gr - Graniet 983 (CE0940056983)
Sjabloon Harten Klassiek (ZF-0919)
Sjabloon Vormen Divers 1 (ZF-0915)
Pergamano Ciseleerpen Kleine Kogel 1.5 mm (10011)
Autumn Maple Crimson van de set; Lindy's Stamp Gang Autumn Leaves Magical Set (mag-01)
Pretty in Pink van de set;  Lindy's Stamp Gang Totally 80's Magical Set (mag-11)Art Clay Acrylhars Transparant, Ange Super Resin UV Crystal (R-618)

Reuser Scalpeermes Houder (SC-3)
Reuser Scalpel Knives 5 Pieces (SCM-11)







Follow Me on Pinterest

4 opmerkingen:

teadrip zei

Wowwwww Yusti wat een gaaf experiment! Zelfs als je niet van hartjes en rozen houdt zijn er genoeg toepassingsmogelijkheden te bedenken. Echt top!!!

Yusti's Design zei

Dank je wel!! Ja, gaaf effect he?

Ellen zei

Wat een geweldige hanger!

Aartje zei

Fantastisch en heel mooi en duidelijk uitgelegd.
Groeten, Aartje