woensdag 27 juli 2016

Polymeerklei & Faber Castell Gelatos


Hallo lieve lezers,

Leuk dat jullie weer komen kijken wat ik dit keer voor jullie gemaakt heb.
Al enige tijd ben ik nieuwsgierig naar het effect van Gelatos van Faber Castell op polymeerklei.
Gelatos van Faber Castell zijn compacte pigment sticks en zijn onderling goed mengbaar. De sticks zijn toepasbaar op diverse ondergronden maar polymeerklei stond niet in dit lijstje.
Ik gebruik vaak diverse soorten verf, wax en pigmenten om polymeerklei te kleuren en vandaag dan het Gelatos experiment.
Om een zo duidelijk mogelijk effect te verkrijgen en te kunnen laten zien breng ik het aan op witte klei.



 Na het conditioneren van de klei, Cernit Number One Dekwit, breng ik textuur aan met Textuur matje Cosmic Starfish.
Ik draai de klei tot een plakje op "eind" stand 4 van de pasta machine.
Daarna leg ik de klei op het textuurmatje en draai ze samen op stand 0 door de pastamachine.
Met sjabloon en hobbymesje snijd ik de vorm uit.
Met mijn vingers breng ik kleur voor kleur van de Faber Castell Mix & Match Gelatos Tropical aan op de nog "rauwe" (ongebakken) klei.
Het pigment krijg je gemakkelijk van je vingers met keukenpapier.
Wanneer er te veel pigment op de klei komt, of op de verkeerde plek, kun je de pigment heel voorzichtig met een babylotiondoekje verwijderen.
Daarna bak ik het op 120 °C
Wanneer het driehoekje is afgekoeld breng ik aan de achterkant Cernit Turquoise Blue aan met een oogje waar later een koord doorheen kan.
Met een sponsje werk ik de achterkant en zijkanten netjes af.
Ik bak de hanger voor een 2e keer.
De pigment blijft goed zitten. Maar voor extra fixatie kun je een laagje vernis aanbrengen.
Het eindresultaat doet mij een beetje denken aan een techniek van Margrit Böhmer, zij maakt prachtige dingen met polymeerklei en kleurtechnieken.

Ook zin gekregen om met de Faber Castell Mix & Match Gelatos aan de slag te gaan?
Ik ben benieuwd naar jullie experimenten.


Materialen& gereedschappen
Cernit Number One, 56gr - Dekwit 027 (CE0900056027)
Cernit Number One, 56gr - Turquoise Blue (CE09000056280)
Textuur matje Cosmic Starfish (TTL-354-W)
Sjabloon Driehoek Bol (ZF-0908)
Faber Castell Mix & Match Gelatos Tropical 6pc (FC-121807)
Cernit Premium Pasta Machine Modelling Clay (CE0901)
Westcott Hobbymes Titanium met beschermkap (AC-E30403)




Follow Me on Pinterest

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Een mooi sieraad!!!
Creatieve groetjes, Gaby

Aartje zei

Wat een leuk expiriment en het resultaat ziet er prachtig uit. Een mooi zomerse hanger.
Groeten, Aartje

Ellen zei

Wat leuk, jij bent ook al met Gelatos in de weer! Vrolijk sierraad, mooi.

Yusti's Design zei

Hoi Ellen,
Geinig he? Ik was al heel lang benieuwd of dit op polymeerklei toegepast kan worden.
Jij maakt er ook mooie dingen mee!

Wenda zei

Vind hem weer geweldig Yusti.

Hugs Wenda

Angela zei

Wat een schitterend zomerse hanger Yusti! Gelatos blijkt toch een veelzijdiger medium dan je in eerste instantie zou denken!
grt Angela