zaterdag 6 september 2014

Herfstblaadjes



Goedemorgen allemaal,

Ook al wil ik nog geen afscheid nemen van de zomer, is het begin van de herfst wel een bron van inspiratie.
Vandaag vertel ik jullie hoe in mijn zilverklei herfstblaadjes oorbellen heb gemaakt.
Deze oorbellen zijn redelijk eenvoudig te maken.

Ik heb de zilverklei dun uitgerold en met het eikenblad sjabloon en een naaldpen een blaadje uitgesneden.
Met een echt blaadje heb ik reliëf aangebracht.
Ik heb gekozen voor een vijgenblaadje omdat deze een mooie en duidelijke structuur heeft.
Het blaadje vet je een heel klein beetje in om te voorkomen dat het aan de klei blijft plakken en zodat je met het zelfde blaadje meerdere afdrukken kunt maken.
Het blaadje heb ik met de achterkant (dus de structuur) naar beneden op de klei gelegd en zachtjes aangedrukt  in de klei.
Kijk uit met het steeltje, druk dit niet te stevig aan anders druk je de klei in tweeën.

Voor het tweede blaadje  herhaal je deze stappen.
Wanneer de klei nog zacht is steek je in elk blaadje een Art Clay Plat Schroefoogje Klein. Aan dit oogje bevestig je later het oorbelhaakje.
De blaadjes heb ik laten drogen op rietjes om er golfjes in te maken.


Nadat ik de blaadjes heb gemaakt zoals in de ‘stap voor stap afbeelding’ hierboven te zien is, heb ik  nog een paar oorbellen met het sjabloon gemaakt die ik leuker vond om te posten. Vandaar dat de blaadjes in de ‘stap voor stap afbeelding’ anders van vorm zijn.

De oorbellen zijn afgebakken op 800 graden.
Na het afkoelen heb ik de oorbellen gepolijst met een polijstborstel en schuurpads. 
Met zwavellever heb ik de oorbellen gezwart om het reliëf mooi uit te laten komen.
Met de fijnste schuurpad heb ik het zwart zoveel weggehaald totdat het alleen nog in de diepere delen van het reliëf zichtbaar is.
De oorbellen heb ik tot slot opgepoetst met polijstpasta en poetsdoek voor een glans effect.
  

Gebruikte materialen & gereedschappen:
Art Clay Zilver klei 2 x 10 gram, Artikelnummer: ZA-0273
Art Clay Plat Schroefoogje Klein 10 Stuks, Artikelnummer: ZK-038A
Art Clay Spuitpasta met spuitmondje, Artikelnummer: ZA-0280
Art Clay Schuurpad grijs (320-600) grof, Artikelnummer: ZR-059
Art Clay Schuurpad paars (800-1000) medium, Artikelnummer: ZR-060
Art Clay Schuurpad groen (1200-1500) fijn, Artikelnummer: ZR-061
Art Clay Zwavellever 6 cc , Artikelnummer: ZF-038
Art Clay Polijstpasta, Artikelnummer: ZF-311
Art Clay Plastic Kleiroller, Artikelnummer: ZF-003 
Art Clay Plastic Strips 1 mm 2 Stuks, Artikelnummer: ZF-006
Professionele Naaldpen, Artikelnummer: ZF-004
Sjabloon Eikenblad, Artikelnummer: ZF-0925



Follow Me on Pinterest

1 opmerking:

Aartje zei

Wat een prachtig resultaat en leuk dat je er ook echte blaadjes voor gebruikt hebt.
Groeten, Aartje